vrouw hoogbegaafden onderpresteren

Kunnen hoogbegaafden onderpresteren?

Als Nieske terugdenkt aan de tijd op de basisschool, is hoogbegaafd wel het laatste wat ze zich voelt. Ze voelt zich vaak alleen, ze wordt uitgelachen als ze eens écht haar mening geeft en ze kijkt enorm op tegen Bert die zo mooi kan tekenen en vaak tienen haalt. Nieske heeft weinig plezier in haar leven.

Hoogbegaafden en onderpresteren op de basisschool

Als Nieske de beurt met lezen krijgt, weet ze niet waar de anderen zijn gebleven. Ze voelt zich dom als alle blikken op haar worden gericht en de juf zegt: “weet je nu weer niet waar we zijn? Je schrijft thuis alles maar over wat we vanmiddag hebben gelezen, dan weet je alsnog waar het over gaat.”

Nieske wordt rood, voelt haar wangen tintelen van woede. Haar lippen tuiten zich om niet te schreeuwen: “ik heb dat boek allang uit! Ik verveel me stierlijk! Geef me meer!”

Nieske baalt en heeft helemaal geen zin meer om zich in te spannen. Ze doet haar best niet meer, tuurt verveeld door de ramen naar buiten. Zij beleeft de mooiste avonturen en wint in haar fantasie prachtige prijzen met balletwedstrijden. Maar echt plezier heeft ze niet op de basisschool. Zij is een duidelijk voorbeeld voor veel hoogbegaafden die op de basisschool onderpresteren.

Lage cijfers op school

Toch heeft Nieske niet het idee dat zij anders is dan anderen. Ze denkt dat iedereen zo is als zij, maar anderen vinden haar wel anders, vreemd en een kind van buiten.

Haar rapport kan met de zessen en vijven magertjes genoemd worden. Eén uitzondering siert de cijferrij: een negen voor creatieve vakken. Daar geniet ze, van allerlei verschillende materialen die ze meeneemt van thuis, maakt ze de prachtigste kunstwerken en helpt ze anderen die het reuzemoeilijk vinden iets te creëren. Haar stenen en schelpenverzameling komt goed van pas.

Na schooltijd helpt ze op dinsdag en donderdagmiddag in de bibliotheek bij de knutselmiddagen voor de kinderen uit de ‘arme’ gezinnen. Ze voelt de energie stromen als ze mee denkt in het maken van creatieve plannetjes met de leidster. Waar ze andere dagen moe thuiskomt, merkt haar moeder op dinsdag en donderdag dat ze een plezierige dag heeft gehad.

Hoogbegaafden en onderpresteren op de middelbare school

Nieske ziet de middelbare school als verloren tijd. Ze gaat naar de HAVO, doet dit te makkelijk en zakt af naar de MAVO. Die rondt ze wel af maar ze vindt het weinig inspirerend. Ze verveelt zich stierlijk, heeft weinig plezier en steeds ruzie met leerkrachten. Dit is typisch een voorbeeld van hoogbegaafden die onderpresteren.

Met één leerkracht, een leuke wiskundedocent, kan ze het goed vinden. Hij neemt de tijd om haar vragen te beantwoorden en sleept haar erdoor door haar extra opdrachten op universiteitsniveau te geven.

Hoogbegaafden en onderpresteren in het HBO

Nieske gaat studeren. Van huis uit wordt ze niet gestimuleerd. Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg was het motto bij haar thuis. Doe maar goed je best en kies een studierichting waar je goed je geld mee kunt verdienen. De culturele vakken waar ze plezier in heeft, worden afgewezen met: “in de kunst is geen droog brood te verdienen, kies maar een echt beroep”.

Nieske geniet van het studentenleven, sluit zich aan bij de alternatieve studentenvereniging waar ze allerlei muziekinstrumenten leert bespelen. Met veel plezier speelt ze in het straattheater en maakt in haar kleurrijke kleding levendige muziek met haar gitaar en saxofoon. Ze komt in het bestuur van de sportvereniging terecht en heeft een plezierige, inspirerende en afwisselende tijd.

Ze vermaakt zich goed, maar op school voelt het als overleven. Het gaat allemaal erg langzaam en ze ervaart het als een pittige tijd.

Nieske wil gaan vliegen

Nieske rondt haar studie als facilitair eventmanager met magere cijfers af en gaat op zoek naar werk. Een lang verhaal kort: ze werkt niet langer dan een of twee jaar bij een bedrijf. Haar contract wordt niet verlengd, er is een reorganisatie of ze gaat zelf op zoek naar ander werk omdat ze geen plezier heeft in haar saaie werk.

Uiteindelijk neemt ze een coach in de arm om te zien hoe zij zich verder kan ontwikkelen. De coach vertelt haar dat ze teveel ideeën heeft, dat ze zich moet focussen op één beroep en dat ze meer doorzettingsvermogen moet hebben. Nieske voelt zich niet gehoord en wordt somber en er komt niets meer uit haar handen.

Tot een vriendin haar op een hoogbegaafdencoach wijst. Ze leest de blogs op haar website en denkt: dat gaat over mij! Ze leest over de persoonskenmerken van hoogbegaafdheid en wordt emotioneel.

Dagen leeft ze in shock en allerlei gedachten en puzzelstukjes komen binnen. Plotseling begrijpt ze meer van zichzelf. Maar nu: hoe verder? Wie kan haar helpen het pad te lopen waar ze naar toe wil? Eh….. ‘waar wil ik eigenlijk naar toe, wat kan ik, wat kan ik niet en wat wil ik met mijn leven’, vraagt ze zich af.

Een hoogbegaafden loopbaancoach

Nieske neemt na een tip van een vriendin een loopbaancoach voor hoogbegaafden in de arm.

Ze heeft vragen als:

  • Ik wil af van mijn luiheid
  • Kan jij mij de bevestiging geven en inzicht in mijn hoogbegaafdheid
  • Ik blijf rondjes lopen en wil uit mijn comfortzone
  • Kan jij me helpen welk pad ik moet lopen
  • Waar wil ik naar toe
  • Hoe neem ik anderen mee in mijn communicatie, want ik merk dat ik te snel ga
  • Hoe komt het dat mensen niet zien wat ik zie
  • Ik wil gaan ervaren wat er onder mijn vleugels zit
  • Ik wil nu door, naar een next level waar ik op mijn snelheid creatief kan zijn

Nieske de kunstenaar

Na de herkenning in hoogbegaafdheid ontdekt Nieske dat er een kunstenaar in haar verscholen is. Maar om haar creatieve schilderijen en lampen te exposeren lukt haar nog niet. Nieske is bang om haar kop boven het maaiveld uit te steken en is bang voor tegenwind.

Gelukkig heeft ze budget om de coach nog iets langer met haar mee te laten lopen en trekken ze samen op.

Nieske heeft eens per maand een afspraak en neemt door waar ze tegenaan loopt. Ze vult een TMA Talentenanalyse in en krijgt woorden om te vertellen waar ze goed in is en wat ze als kunstenaar kan bieden.

Hoogbegaafden en personal branding

De coach, gespecialiseerd in hoogbegaafdheid en personal branding stimuleert haar buiten haar comfortzone te gaan. Ze denkt mee, geeft tips, voelt goed aan waar Nieske op dat moment aan toe is.

Ze confronteert haar liefdevol, maar duidelijk met haar wegduik gedrag. De stemmetjes van vroeger worden minder en Nieske oefent dagelijks om positieve gedachten de voorrang te geven.

Hoogbegaafde competenties

Nieske leert haar volledige potentieel te benutten. Haar goed aangelegde ondernemende vaardigheden, haar durf en energie komen weer vrij. Nieske maakt een plan om haar creativiteit te gelde te maken.

De coach introduceert Nieske in haar netwerk, helpt haar met een methodiek om doelgerichter te werk te gaan en kijkt mee in haar planning.

Nieske gaat vliegen en presteert niet meer onder. Ze gaat haar volledige potentieel benutten en heeft weer plezier en voldoening in haar leven.

Wil jij ook vanuit je volledige kracht je leven invullen? Het gevoel hebben dat je erbij hoort? Meer voldoening in je leven hebben?

Maak nu een kennismakingsafspraak om te horen welke kansen er voor jou liggen.

Voorbeeld competentiepotentieel vanuit de TMA Talentenanalyse